کلونینگ جنینی گامی به سوی درمان دیابت

28 ژوئن 2014- برای بیش از 100 سال  است که دانشمندان درحال بررسی امکان استفاده از کلونینگ برای درمان بیماریها هستند این مطالعات منجر به تولد گوسفند Dollyدرسال 1996 گردید، همراه با پیشرفت های دیگر در ابداع روشهای جدید درمانی محققین موفق به کلونینگ جنینی(شبیه سازی) از یک زن مبتلا به دیابت نوع 1 شدند.

دانشمندان  در مرکز سلولهای بنیادی نیویوریک NYSCFموفق به ایجاد یک کلون جنینی از زن 32 ساله ی مبتلا به دیابت شدند. آنها موفق به استخراج سلولهای بنیادی سالم و تبدیل آنها به سلولهایی با توانایی تولید انسولین شدند.

دکتر Egliازمرکز NYSCFمی گوید: ما درحال حاضر یک گام به درمان  بیماری دیابت با استفاده از سلولهای تولید کننده ی انسولین که با ژنتیک بیمار مطابقت  کامل دارد، نزدیک تر شده ایم.  نتایج این تحقیق درمجله ی Natureمنتشر شد این برای دومین بار درعرض چند هفته است که دانشمندان توانستند با موفقیت  سلولهای  بنیادی جنینی را با استفاده  از سلولهای  بالغ کلون کنند.

اگر چه این روش بسیار بحث برانگیز بوده است  با این وجود تحقیقات  نشان می دهد که سلولهای  بنیادی  جنینی  دارای  پتانیسل  بسیار بالایی برای درمان بیماریها می باشد.

 در این تحقیق وهمچنین در تولد  گوسفند Dollyدانشمندان از فرآیندی بنام  انتقال هسته ی سلول سوماتیک استفاده کردند. دراین روش هسته ی یک سلول بالغ از بیمار به جای هسته ی  یک سلول تخم بارور نشده ی  انسانی جایگزین می شود.

 دانشمندان  امیدوارند  این یافته ها درنهایت به پیوند سلولهای تولید کننده ی انسولین به بیمار برای باز گرداندن  توانایی بدن او برای تولید مقادیر مناسب انسولین  بیانجامد. دراین روش احتمال رد پیوند  صفر است  زیرا بین  سلولهای  شبیه سازی  شده  و سلولهای بیمار مطابقت  کامل ژنتیکی وجود دارد.

منبع:

diabeteshealth.com/read/2014/06/28/8292/embryonic-cloning-takes-step-toward-treating-diabetes-/#sthash.fyxySrTm.dpuf